Friday 9 September 2011

Anggaran gaji jurutera fresh graduate



Apabila kita memohon pekerjaaan,salah satu faktor yang akan kita pertimbangkan pastinya gaji.Ingin aku berkongsi dengan pembaca blog ini mengenai gaji jurutera bagi lepasan universiti mengikut pengalaman aku dan rakan-rakan aku.Faktor paling penting semasa ditemuduga ,kita mestilah jangan terlalu 'demand' dengan 'expected salary'.Ini kerana walaupun korang daripada universiti yang hebat atau universiti bertaraf tempatan,pengalaman kerja sebagai jurutera masih zero.Setelah mendapat pengalaman kerja sekurang-kurangnya setahun baru korang boleh demand gaji daripada bos ataupun di tempat kerja yang lain.Ini panduan untuk korang pilih jawatan yang ditawarkan berdasarkan gaji sekitar tahun 2005-2006.

1.Gaji Jurutera Kilang Jepun-based on my experience.Ini gaji yang ditawarkan  di kilang jepun.
Basic Salary=RM2200
Annual Vehicle Maintenance Allowance= RM400
Monthly Petrol Card = RM200
Overtime= RM0,jurutera tidak boleh claim OT.
Annual Increment =RM50~RM100 ( sikit betul )
OT digantikan dengan replacement leave.

2.Gaji Jurutera Kilang USA-based on my experience
Ini gaji yang ditawarkan semasa aku pindah kerja di kilang membuat printer.
Basic Salary=RM2300
Transport Allowance=RM200
Overtime= RM40 per hour

3.Gaji kawan aku Mr T di kilang jepun 'P' membuat produk elektrik
Basic Salary= RM2500
Overtime = RM10~RM12 per hour
Elaun yang ditawarkan aku tidak tahu.Takkan aku hendak tahu sangat gaji kawan aku.Tidak elok la macam itu.Ini kawan aku yang beritahu semasa kami sewa rumah bersama.


4.Gaji kawan aku Mr H di kilang membuat chasing produk elektrik
Basic Salary=RM1800
Overtime=RM10-RM12
Elaunnya aku tidak tahu

5.Gaji member yang duduk konvo dengan aku yang dapat kerja Petronas
Basic Salary=RM2600 (aku dengar apabila member dia usik minta belanja)
Elaun aku tidak dapat maklumat kerana aku tidaklah mahu bertanya

6.Gaji member aku yang berhenti kerja di kilang USA(kerja less than 6 months) untuk join Shell
Basic Salary=RM3500

7.Gaji fresh engineer di tempat kerja baru member aku yang diberhentikan kilang membuat pembungkusan untuk alat telekomunikasi.Sekarang dia join anak syarikat kepada Petronas pada tahun 2008
Basic Salary=RM3500
Gaji dia ,aku pun tidak tahu sebab tidak tanya.

Kesimpulannya untuk fresh engineer yang dapat kerja di kilang ,make sure gaji yang diminta more than RM2500.Kepada yang ingin bekerja di industri minyak dan gas mintaklah gaji more than RM3.5K.Baru berbaloi- baloi untuk terima.

No comments:

Post a Comment